aldrig utan mitt te

Jag älskar te! Jag har alltid massor av olika sorter hemma. Mina favoriter är grönt marockanskt te med mynta, yogi te med kanel och ingefära, pepparmynta-te och självklart earl grey. Jag dricker te för att det är gott, uppiggande, värmande och nyttigt. Te innehåller massor av antioxidanter som skyddar kroppen mot bl.a. hjärt- och kärlssjukdomar och vissa typer av cancer. I de flesta teer finns också en liten mängd koffein som faktiskt är bra för förbränningen i måttliga mängder. När det är så här kallt och isigt ute behöver jag teet som värmekälla. En kopp te direkt på morgonen får upp temperaturen i min frusna kropp, dessutom är det ju så skönt att värma sina kalla fingrar på den varma koppen. Så ni hör ju själva... Ett liv utan te är en omöjlighet. I alla fall för mig!

p.s. snygga, stora och "lyxiga" koppar är ett krav!                                                  








Kommentarer
Postat av: martina

jag instammer fullstandigt, sitter a sippar pa rott vanilj te ur min gula stora favorit mugg. jag ar en sann tea-addict!

2006-01-18 @ 20:54:15
Postat av: heroine

rött vaniljte.. mmm låter underbart!

2006-01-18 @ 21:28:09
Postat av: Laanna

Åh, ja. Te är en nödvändighet:) Min personliga favorit är nog chaite, men under julen har det blivit en del glöggte och julte; inte dumt det heller.

Postat av: heroine

glöggte låter intressant. Det har jag aldrig testat... :)

2006-01-19 @ 14:18:43
Postat av: Mattias Lyman /Aromia.se

De flesta te-drickare vet att grönt te är hälsosamt genom att det bekämpar virus och är förebyggande mot olika sjukdomar.
Det mindre kända röda teet (Rooibos te) har liknande egenskaper.
Fakta:
Rött / Rooibos te kommer från Rooibosbusken som växer i Cedarbergen Sydafrika. Det är det enda stället i världen där den växer vilt. Försök har gjorts att plantera den på andra håll i Afrika utan att lyckas. Det innebär att odlingen är begränsad till en radie på endast 8km. I den lilla staden Clanwilliams med sina 3 500 invånare är de allra flesta sysselsatta med Rooibos-odlingarna.
Teet är rikt på antioxidanter och mineraler. Eftersom det är naturligt koffeinfritt, med låg halt av garvsyra, är det ett bra kvällste.

Andra positiva egenskaper är att rött/rooibos te påverkar vårt immunförsvar på ett sätt som kan förebygga cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Rött/Rooibos te används även mot kolik hos barn (kallt te) och mot sömnbesvär.
Teet kan även användas för behandling av eksem, allergier, blöjutslag och andra hudirritationer (baddas på med kallt te).

Dosering: Idrottare, äldre och personer som lever ohälsosamt eller är utsatta för stress bör försöka dricka fyra koppar per dag eller mer.

Vill du veta mer eller beställa så surfa in på http://www.aromia.se

2006-01-25 @ 13:53:04
URL: http://www.aromia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback