Metadon

Sverige har världens hårdaste regler när det gäller behandling av heroinster. Låg och vilade lite på soffan och vaknade till mitt i ett debattprogram om just detta ämne. Jag blir så förbannad när jag hör hur politiker och andra som aldrig ens varit i närheten av en missbrukare, inte har en aning om vad det handlar om, ska bestämma och sätta regler för vem, hur och när metadonbehandling (eller subutex) ska sättas in. De har regler som säger att man måste ha varit tung missbrukare i minst tre år för att behandling överhuvudtaget ska komma på fråga. Man måste helt enkelt vara på botten, på gränsen till att dö. Att ta tag i de unga missbrukarna och ge dem hjälp förekommer inte alls trots att man vet att det ÄR så gott som omöjligt att sluta utan medicinering. Det är förnedring på så hög nivå att det är ett skämt. De har ingen som helst kunskap. Det är så skrämmande och jag har inget förtroende överhuvudtaget för den offentliga missbrukarvården.

Eftersom den här gruppen (majoriteten av dem) verkligen befinner sig på samhällets botten är det ingen som agerar. Socialstyrelsen har en sådan skev syn på missbruk (i synnerhet heroin) och de som behöver hjälp allra mest har ingen möjlighet att protestera. För vem bryr sig om en heroinist? De är verkligen de lägst stående av alla missbrukare och förtjänar tydligen bara att dö. (medelåldern för en heroinist i Sverige är 36 år!)

Jag blir så arg och frustrerad! Metadon och subutex är läkemedel som ska underlätta för en opiatberoende att sluta. Vem skulle säga till en lungcancer patient att han tyvärr måste vänta i tre år på behandling för att hans tumörer inte är tillräckligt allvarliga än? SÄTT IN HJÄLP SÅ TIDIGT SOM MÖJLIGT! Vad är det som är så svårt att förstå???? 


Kommentarer
Postat av: Jonas berghb

Jag såg också programmet igår och blev mycket upprörd. Detta att alla människor inte är lika värda. Sen får man höra det rosa luftsnacket år ut och år in. Skitsnacket, att det är okej att se ner på människor, låta dom dö bort. Skönt, så slapp vi det.

Postat av: Peter

Metadon och subutex ersätter bara ett beroende med ett annat, medicinerna är skit å inte finns det något bättre att vänta så långt in i framtiden man ser. När det gäller heroinister så hjälper det kanske att under perioder hålla sig borta från skiten, men att folk som väl börjat slutar är så jävla ovanligt...tro nu inte att jag inte vet något, jag har sett många gå bort alldeles för tidigt, men summa kardemumma, heroiniser dör innan de fyller 40.

2006-03-04 @ 00:31:53
Postat av: heroine

jag läste någonstans att medelåldern på heroinister i stockholm är 36 år... det är sorgligt men förmodligen helt sant!

2006-03-04 @ 11:17:33
URL: http://heroine.blogg.se
Postat av: Max Hobstig

Det här med legal metadon- och subitexförskrivning är inte så enkelt. Jag är den förste som menar att behandlingen måste vara ett komplement till den övriga befintliga (eller obefintliga) behandlingen av opiatmissbrukare. Men jag menar också att kraven både på missbrukaren utskrivningen av metadon och eller subitex måste vara rigorösa.

Det får inte bli som på doktor Åströms tid, att samhället helt tappar kontrollen, där läckaget mer liknade ett sjunkande skepp. Det är inget vunnet, ur samhällsperspektivet, om legal förskrivning innebär att fler fångas in i opiaternas dimma på grund av att illegal försäljning av receptbelagda läkemedel kommit i orätta händer.

Jag avslutar med ett gammalt brev
Om ett brev till en liten tjej i mars månad 1996 Jag fick ett brev från en tonårstjej. Hon frågade om jag kunde hjälpa henne med ett skolarbete om narkotika och missbruk. Hon hade hört talas om mig och ville veta om sånt som hon visste att jag visste.
Besök gärna länken: ttp://www.geocities.com/filbyter/Brevet-Tjejen.html

mvh Max // Metadon 14 år

2006-03-24 @ 08:46:19
URL: http://max.hobsala.se/
Postat av: heroine

Jag håller med om att en legalisering vore katastrof. MEN å andra sidan är det näst intill omöjligt att få hjälp om man inte befinner sig på botten och är helt utslagen. Jag tycker att man borde sätta in resurserna i början av ett missbruk och inte ha som krav att man ska ha ett dokumenterat tungt missbruk i minst 3 år innan metadon eller subutex kan komma på fråga. Helt sjukt!

2006-03-26 @ 20:41:32
URL: http://heroine.blogg.se
Postat av: Max Hobstig

Jag vidhåller ändå att metadon- och subitex skall förskrivas med största försiktighet. På min tid var det 4 år och en dokumenterad serie avgiftningsförsök. När jag ställdes in metadon så gjordes det inte polikliniskt som nu. Då blev man intagen på Ulleråker sjukhus under flera månader.

På ”Bullret” hade man plats för fyra metadonpatienter. Idag är det bara jag som lever av oss fyra utvalda. Brutalt uttryckt kan man säga ”För mina tre medpatienter hade behandlingen med metadon ingen som helst betydelse på sikt, eftersom de fixade bredvid och dog av knarkrelaterade åkommor”.

Det är alltså inte bara humanism som styr förskrivningen, utan även hur pass stor chans patienten har att rehabilitera sig med behandlingen. Utan överdrift kan man nog säga ett de flesta inte grejar sitt opiatberoende ens med metadon- och subitex. Risken för läckage, det vill säga att doser kommer på drift, är också en faktor som behandlarna måste ta hänsyn till.

Ett opiatberoende är värre än helvetet. Det är som när en fluga fastnat i en spindels när. För de flesta människor är det kört i samma stund som de petar i sig den första opiatdosen.

Jag hade tur, trots att det tog 14 år att bli helt fri. Totalt med mitt olagliga missbruk tog det hela 25 år, dvs ett halvt liv. Läs gärna mitt politiska testamente där jag jämför opiaterna med amphetaminerna.

Med vänlig hälsning
Max Hobstig

Postat av: heroine

Just därför, Max! För att det inte ska ta 25 år av ens liv och för att man inte ska behöva dö av drogrelaterade sjukdomar... Just därför ska man sätta in resurserna mycket tidigare. Man kan ju helt krasst säga att 75% av skattepengarna kastas i sjön när man lägger behandlingen hos de narkomaner med långt missbruk. (om man tar ditt exempel från "bullret". Nej! Jag vidhåller vid att man ska ge de unga chansen att leva.... Så är det bara!

2006-04-01 @ 18:49:46
URL: http://heroine.blogg.se
Postat av: Max Hobstig

Det finns en blogg som heter Reagera Mera. En i mitt tycke märklig titel eftersom den tycks uppmana till reaktion men förkväver den reaktion den efterlyser. Jag skrev en kommentar den 5 juni angående ett inlägg om synen på sprututbyte, metadon och subutex.

Jag blev lite förvånad över att min kommentar blev publicerad. Jag blev ännu mer förvånad över att den var borttagen när jag kikade in på bloggen igår. Å andra sidan så är ingen skada skedd eftersom jag så att säga sparade den i originalskick, vilket ingen kan lasta mig för eftersom det onekligen råder osäkerhet om vem som är upphovsman.

Med vänlig hälsning
Max Hobstig

Postat av: Tina

Detta är MIN åsikt, jag dömer hårt så ta mig lite med en nypa salt.....kanske! Jag har varit fast nu detta skit Opiat helvete i ca 12år. Mina åsikter är lite dubbla till detta med subutex och metadon. Vi får inte glömma att vi i Svergie aldrig haft så mycket opiat beroende folk som när subutexen och metadonet har börjat läcka ut på gatorna. Förr så var missbrukarna i som "två lag", det var tjackpundarna och heroinisterna, dom hade i stort sett inget ihop. idag har tjackisarna blivit opiatsmissbrukare(dvs heroinister) för det är många som kombinerar tjack och sedan sub. Samt många yngre har provat "SUB" för det är ju en tablett och det kan väl inte vara så farligt! Jag förstår om folk vill ha sub eller metadon, men ärligt talat jag har haft båda delarna så vet jag mig INGEN som inte säljer sin medicin heller ingen som inte tänder på vid första bästa tillfälle. varför det, när subutex och metadon är så bra??! JO, det ska jag tala om, för att leva i tex subutex....det är INGET liv. Tycks fungera "bra" första tiden, men ganska snart inser du hur det känns som du lever i en "fyrkant"....inget händer, man blir blockad! Dessa mediciner stoppar inte bara suget till heroinet(ibland inte ens de) utan det stoppar suget till hela livet, man blir som likgiltig-slutar höra av sig till nära och kära, inte sugen på göra någonting. Därför måste man ta återfall så gott som jämt för att orka leva i denna äcklia fyrkant. Trappa ur och sluta.....jo, du LYCKA TILL!! Så jag skulle nästan tro det är bättre om inget av det fanns, för man skulle inte orka vara enbart heroinist och inte våga ta "en gång", iallafall tror jag vi hade haft betydligt mycke färre heroinister då om det var så att man fick ta smällen efter varge gång. Visst det hade säkert blivit för vissa personer : "Sluta eller Gasen i botten". Men årets skämt är väl ändå det nya från Socialstyrelsen att dom lagt i "motgiftet vad heter det nu.....nåt Anikante" FÖR att man inte ska kunna missbruka och ta överdos på det" . Ska man skratta eller gråta, det där är ju för att folk har lurat läkarna när det kommit in för överdos och sagt att de tatt subutex för dom inte ska klassas som tunga heroinister. Tyck att jag har åsikter, för det har jag och jag lovar jag vet vad jag talar om. Jag talar om djävulens socker: Heroin, subutex, metadon.....SAME FUCKING SHIIIIT!!!! bye Tina

2007-01-23 @ 14:17:01
Postat av: Tina

OBS! TILL OVAN! det är i Subutex dom lagt i motgiftet för att man inte ska kunna missbruka på det.

2007-01-23 @ 14:21:07
Postat av: Anonym

[email protected]

2007-01-23 @ 14:24:28
Postat av: EniGmA

Jag är rätt så ung...iaf vill jag tro det men min"medel-llivslängd"närmar sej ju snart slutet iaf om man får tro er o statistiken.

MIN story?
Tja kort då eftersom jag sitter på ett cafe´...hemlös...och som hemlös får man ingen substitutionsbehandling...HAR varit ren i två månader nu med subutex 16 mg per dag..
MEN...behandlingshemmet som delade ut subutexen till mej FRIAB som är starkt knutet till sekten N.A gillade inte mina åsikter om N.A möten...så jag drogs ut från behandlingen så nu står jag på ruta ett igen:(!
Mina sista 4 mg av subutex får jag imorrn Vallentin firar jag visst med ´heroin ser det ut som?

VARFÖPR denna storebrior menatlitet när det kommer till heronister i detta landet?
Jag fungerade bra på subutexen....

Orkar bara inte mera....det messt lockande är att ta den där allra sista fixen en gång för alla just nu!
michael

2007-02-12 @ 16:22:10
Postat av: Henrik Persson

Hej alla. Ja det var mycket blandade kommenterar och uppfattningar vad det gäller subutex och metadon. Nu tänkte jag dela med mig av min synpunkter kring det hela.
Jag har missbrukat opiater, mest heroin i 6 år. Jag började när jag var 17. Idag är jag snart 24 år.
Jag har testat minst 10 drogfria behandligsalternativ. Har varit på ca 30 avgiftningar. Suttit på LVM-hem (LVM = Tvångsvård 6mån.)Har hafft flera överdoser och gjort flertalet seriösa suicidförsök. Har legat inlaggd på psykiatrisk klink 3 - 4 gånger, och avtjänat ett 6 mån långt fängelsestraff. Jag har varit hemlös vid flera tillfällen.
Ok, det var det "hemska" Det som är "bra" är ändå rätt mycket. Jag har en helt vanligt "svensson" flickvän sen 6 år tillbaka. Som betyder allt för mig, hon är otroligt vacker både på in och utsidan.
Jag har ett stort intresser för teknik och datorer och är väldigt kunnig inom det området. Jag har hafft många jobb, som t.ex IT-ansvarig på en kommun.
Jag har utvecklat stora e-postfiler-system som bland annat använts av 30 kommuner och många stora företag. Jag har tjänt väldigt mycket pengar och hafft tjänste bil, och fina lägenheter mitt i stan.
Men det vara sällan mer än 6 mån innan jag förstör allt på grund av mitt missbruk.
Förra sommaren fick jag tillslut subutexbehandling. Jag fick ordning på livet igen och började jobba. Men då lyckades polisen klara upp ett brott jag var inblandad i (2 år gammalt) och jag fick 6 mån fängelse. Dom tog bort subutex DIREKT för mig på häktet.. Utan nertrappning.
Hur som helst så fick jag komma tillbaka direkt till ulleråker efter fängelset för inställning på metadon istället. Då jag kännde att subutexen var ett sånt pass bra stöd för mig att jag vill ha det under en längre tid. Och då är metadon bättre. Det är mycket skonsammare för levern.
Nu har jag hafft metadon i snart 2 mån. Jag har kommit igång med livet riktigt bra. Har börjat plugga på heltid. Styrketränar 5 gånger i veckan. Har jättefin kontakt med mina föräldrar och trivs KANON! med mitt liv.
Metadon har värkligen hjälpt mig att komma tillbaks i sammhället som en normal människa. Sen får folk säga vad dom vill. Så är det för mig i alla fall.
Jag menar vad är alternativet? jag vägrar att riskera mitt liv en gång till med ett drogfritt behanlings alternativ.

2007-03-14 @ 12:16:53
Postat av: Sanna

Hej,
fick precis ett brev från socialtjänsten. Min man har blivit stoppad av polisen och fick göra en drogtest och den dag skrattade vi åt det (i alla fall jag) för det fanns inget att vara orolig över. Men nu när detta brevet har kommit så stod det att han är positiv på buprenofin och norbuprenorfin (subitex tydligen). Socialtjänsten vill prata med oss gällande vår dotter och när jag läste detta brast jag i gråt. Jag är förvirrad och cet inte vad jag ska ta mig till. Att han gått bakom min rygg och knarkat känns fruktansvärt. Eller har han gjort det framför mig utan att jag insåg det? Och gällande min dotter....vad händer nu då? Jag har inte med saken att göra men ändå står det båda vårdnadthavarens namn på kallelsen. Jag är förkrossad. Kommer de ta henne ifrån mig. Hellre skiljer jag mig!! Kan någon hjälpa mig och svara på mina frågor? Betyder det att han har gått på heroin tidigare för att behöva ta subitex? I så fall hur länge ska man ta subitex för att bli "frisk"? Vad ska jag göra??

2007-04-23 @ 12:26:59
Postat av: m

Subben plus C-sot= ödelägga levern
har missbrukat heroine och opiater
sedan jag var 16-17 år. Idag är jag 35, visst har jag haft långa perioder då jag klarat mig helt drogfri, typ på isolerade öar, och på avlägsna kontinenter.
Började köpa metta i thailand för 10 år sedan,
tyckte det var bra för mig, dock så gjorde det mig lite "numb" i huvudet. början av 2000, kom jag i kontakt med subben, har kört det sedan dess. Pluggar för ärvarande på stockholms universitet, livet är lågnt borta från heroinet samt de gamla vännerna. har försökt lägga ner subben vid ett antal tillfällen, nu senaste sedan jag startade min C-sot behandling, ty det var det tygnsta slaget i mitt liv, jag blev så sjuk, snudd på galen, och då ska ni veta att jag endast tog 1/8 dels subb omdagen, nästan ingenting, men tillräckligt för att slå ut mitt system...
Ni unga som så gärna vill sluta med metta subb och smack, fan, gör slag i saken, kosta på er lite, sverige är visst en skyddad verskstad med gratis sjukvård etc. Ni fattar inte hur "lätt" det är här, jämför med andra länder och kontinenter..
En dag sitter ni, snart, och är dryga 30, med ett 20 årigt missbruk bakom er, och då, kommer slitningarna i kroppen att sätta käppar i livets cyckel.

2007-06-11 @ 15:12:26
Postat av: Theres

Underbart skrivet. är tillsammans med en opiatberoende, väntar vårt första barn.Jag har själv aldrig testat någon sorts drog i hela mitt liv, och skulle aldrig göra det heller. Min sambo är framme i metadonkön nu. skulle ha det i slutet av augusti, men nu var det helt plötsligt ändrat till efter JUL.... Vi ringer och ringer. jag ringer soc var jävla dag i behov av hjälp. dom ska hjälpa honom, men det kommer ta lite tid. när den tiden är kommer lever inte min sambo längre, det vet vi båda två. I onsdes tog han en överdos, ambulans kom och hämtade honom. när han hade "piggnat" till och det var stabilt, då kunde vi åka hem för att faran var över.. Jag tappar hakan för hur människorna behandlar dessa missbrukare.. jag har aldrig levt i detta innan, inte på såhär hög grad, jag trodde aldrig att dom gjorde såhär.. Min sambo skriker efter hjälp... Inte ens när eyy litet barn ska till världen får han nån hjälp.. Vad fan gör man?

2007-08-11 @ 12:08:00
URL: http://flamingo.sprayblog.se
Postat av: Håkan

Till Okunniga Peter Högre Upp i bloggen,jag har själv metadon,har haft det i två år,byta ett beroende mott ett anat,fy fan,du skulle inte ha överlevt en vecka i mitt förra liv,har misbrukat heroin i 10år,nu drogfri 2år med metadon,det jag skull vilja förklara för dig Peter får inte plats här,men du är trånsynt,om du vet ingenting.Annars en intressant Blogg!Vill bara sluta med att säga jag är 33år,höll på med Heroin 10-15år,bostadslöss 8år,idag drogfri 2år,lägenhet o allt.Metadon räddade mitt liv,o är en bra Medicin när man provat allt annat,det är bevisat att heroinister har fler opiatreceptorer i hjärnan,så den blir alldrig återställd ordentligt,den luckan fyller Metadon,precis som Insulin till en sockersjuk,men okej alla har rätt till sin åsikt!!Tack för en bra Blogg,m.v.h..Håkan

2007-09-19 @ 21:31:04
Postat av: Micke

Även jag har haft metadon i snart 2 år nu, och har på den tiden "blommat upp" nåt helt makalöst. Jag har nu redan jobbat i 1,5 år och ska nu efter jul börja om på tandläkarhögskolan =) Jag har innan metadonet genomgått flertalet behandlingar av 12-stegs typ + 4 månader i öppenvård, och hur mycket man än vill så fungerar det inte, som Håkan skriver så är hjärnan bränd av Opiatreceptor uppreglering och bristande endorfinproduktion. Metadonet krävs för att normalisera oss! När man är korrekt inställd är det (åtminstone för mig) heller inget tal om att vara "känslomässigt avstängd", jag har snarare aldrig varit så här känslosam och berörd över allt möjligt här i livet. Sexlusten är det heller inget fel på. Det enda jag kan klaga på är svettningar, en bieffekt som jag drabbats hårt av.

Men visst, det är ingen dans på rosor från början. Man måste verkligen klippa med aktiva missbrukarvänner och arbeta för att "komma tillbaka". Enbart medicinen är inte lösningen, men den är en stor del av lösningen samt att den möjliggör det övriga arbetet. Människor som däremot säljer sitt metta/sub ska kastas ut programmen omgående, dom förstör för de som verkligen vill förändra sina liv!
Tack för en bra blogg f.ö.

2007-10-15 @ 14:50:22
Postat av: Fanny

Att neka en heroinist Metadon är detsamma som att neka en diabetiker Insulin.

2007-11-29 @ 16:21:27
Postat av: aa

ni var beroende av heroin och sub hjälpte er ,men tänk när ni säljer sub till mig och nu jag är fast

2008-01-05 @ 14:52:57
Postat av: Omexx

Hörrö ''AA''. Är det någon som har tvingat dig att köpa? Skyll fan inte på nån som sälger att han/hon skulle fått dej torsk. Det är ditt fel att du e torsk och ingen annans...

Har suttigt o silat sub och andra opiater i 5 år nu. Men för en månad sen fick det vara nog så jag slutade bara, abbisstadiet har precis gått över. Så jag
Har inte abbisar längre. Men e så satans sugen på Meta, smack, kex, allt vad opiater heter.. Har lyckats en månad nu utan hjälp från annat. Ingen bens ingen alkohol, ingenting. Såhär ren har jag inte varig på jag vet inte när.. Duktigt skönt att slippa abbisarna. Men suuuget.aaaahhh!. Önska mej lycka till :)

2008-01-05 @ 17:46:49
Postat av: Mamma

Mamma
Hej!
Ja Max förföljer människor som jobbar för att rädda andra och sprider så mycket skit han kan. Själv hjälper han inga men tycks tro det själv. Tjuvgods är en förening som inte har urskiljning på om man är kriminell fortfarande eller ej och där styrelse medlemmar efter att bildat föreningen genast gick ut och knarkade och det doldes av ledningen för Tjuvgods och man fortsatte att ha dessa personer ansvariga för deras boende. Tjuvgods gör som man gjorde för snackar för mycket skit om andra för att bygga sin organisation. Precis som en del av dom gjorde nrä dom greps, hahaha!

2008-02-15 @ 20:13:19
Postat av: stefan

hej har tagit sub i 1år nu mår som fisken härligt att vara drodfri

2008-02-24 @ 17:54:46
Postat av: stiffe

drogfri i 1år nu fick sub för 1årsedan det funkar hur bra som helst provat 5st behandlingar utan sub eller metadon inget har funkat fick vänta ca 2år innan jag fick min sub mvh stiffe ifrån malmö

2008-02-24 @ 18:00:21
Postat av: anomym t.v.

Jag vill också ha 2000kr från Maria-

kliniken som "Max",för att blogga "hur gjör djur"?

Fast jag kan göra det billigare. Vad som

grävs? Hälsar "tackar ock boggar"

2008-10-11 @ 11:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback