Tiden som aldrig räcker till

Det är fjärde drogfria dagen som passerat och det känns helt underbart! Min man har mått bra, lite feber och smärtor i armar ben. Dessutom får han kliattacker på benen emellanåt. (det är ett symptom som jag läst att heroinister har. Men han har aldrig det när han är aktiv, bara när han försöker sluta. Skumt!).

Vi hade i alla fall en mysig dag igår, var över hos några vänner och åt god mat, drack lite vin och spelade monopol. Min man vann! Han är som ett barn när det gäller spel, han älskar att vinna och skrattade så hjärtligt när det gick illa för oss andra... hahaha han är så söt!

Jag skrev igår att jag skulle sätta in recept och bild på brödet jag bakade (väldigt enkelt att baka och sååå gott) så här kommer det:

Stora Kuvertbröd (2 runda limpor)

50 gr jäst
50 gr margarin
1 tsk socker
1 tsk salt
5 dl mjölk
11 dl mjöl
till pensling: ägg och ev. sesam- eller vallmofrön

Gör så här: Smält margarin och blanda med mjölken (37 grader). Smula jästen i en stor skål och häll över mjölk/margarin. Tillsätt socker och salt och till sist mjöl. Arbeta samman till smidig blank deg. Låt jäsa ca 30 minuter. Knåda sedan degen tills den blir lätt att arbeta med, knåda ordentligt! Dela i två runda limpor, lägg på smord plåt (eller bakplåtspapper) och låt jäsa 30-40 min. Sedan penslar du bröden och strör frön över (jag hoppade över det). Ugnen på 225 grader i ca 25 min, nedersta falsen. Lycka till!!

Underbart med nygräddat bröd med marmelad och en kopp te!!!! Mmmmmmmmmmmm

bröd



Kommentarer
Postat av: Jessica

Vill bara skriva att jag håller tummarna för att din man lyckas!

Postat av: heroine

Tack Jessica!

2006-01-08 @ 14:07:06
Postat av: Christina

Jag också
Kram
Christina

2006-01-08 @ 14:48:30
URL: http://bjorkhaga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback